2008-04-03

Fyrfingerfåra

I direkt anslutning till min födsel startades en utredning för Down´s syndrom bl.a. för att jag har en fyrfingerfåra. Man hittade dock inget fel på mig och jag friskförklarades tio dagar senare. Friskförklarad... intressant!

Hur som helst... många vet inte vad en fyrfingerfåra är, så det skall jag nu lära er. På bilden nedan ser ni en rak linje som löper tvärs över handflatan. Denna kallas fyrfingerfåra och det är tydligen något som är vanligt hos människor som har Down´s syndrom. Det finns dock alldeles friska personer som också har en fyrfingerfåra.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en fyrfingerfåra också Freja:-) men jag har inte vetat det förrän jag såg den här bilden. Idag fick vi det jättefina kortet! Dina föräldrar är liksom dig riktiga kämpar! Stor Kram, Emily

Anonym sa...

Hej :) Jag har också en fyrfingerfåra, eller som jag hellre säger, en simian linje. Jag är medlem i en grupp på facebook. The simian line. Talas alltså engelska där. Vi tycker det är roligt och intressant om fler medlemmar med simianlinje eller släktingar, ex. syskon eller föräldrar blir medlemmar så om du har facebook är du jättevälkommen att gå med i gruppen. Varje dag kommer det upp nya intressanta fakta och diskussioner. Det är ju en aning sen kommentar med tanke på när du postade inlägget men men... :) Ha det så bra! MVH Tove