2009-10-30

Om att lära sig leva på nytt

I många fall vid ovanliga diagnoser så är det kanske inte det medicinska som är det viktiga att få ordning på (för det finns troligen ingen lösning till problemen) utan det emotionella och vardagliga. Den fysiska och psykiska pressen som man hamnar under är enorm. Det är svårt att hantera denna press och samtidigt försöka få ordning på tillvaron - att lära sig leva ett helt nytt liv på ett helt nytt sätt. Lära sig vårda sitt mycket svårt sjuka barn. Lära sig leva med insikten om att döden varje dag lurar runt hörnet. Hur lång tid har vi tillsammans? 1 vecka, 1 månad, 1år, 10 år? Lära sig leva med att läkarna har dåliga kunskaper och att ingen läkare någonsin har något svar. Bara gissningar. Lära sig hitta livsgnista och hopp i en till synes hopplös situation. Allt detta är väldigt svårt - jag kan inte säga något annat.

En dag i taget är det enda som fungerar. Planera långt fram i tiden finns inte längre. Låta sig vara glad för dom små sakerna. Läkarna vet inte allt. Hoppet måste leva. Mamma hoppas t.ex. att min syn ska förbättras. Det kommer nog inte att bli så men mamma måste låta hoppet leva. Hennes största dröm är att uppleva ögonkontakt med mig - om så bara för en enda gång. För att överleva måste man hitta små fragment av lycka och glädje där den finns.

Det är svårt att leva med döden hängande över axeln - fast den kanske inte är hängande över axeln. Hur ska vi leva? Vad ska vi ställa oss in på? Det är få människor som förstår detta. De flesta tror att alla kan bli friska, att läkarna fixar allt. Människor har svårt att ta in begreppet - det blir inte bättre. Jag ska dö.

Vi hoppas att jag får många år tillsammans med mamma och pappa samtidigt som vi känner en stor oro för hur det ska gå. Mamma och pappa vill ju att jag ska vara lycklig - att det ska vara bra år tillsammans. Kommer dom att orka? Kommer mammas och pappas relation att klara av denna prövning? Oklart. Jag hoppas det, men ibland känns det verkligen inte så. Även om det många gånger är tungt för oss så är vi glada för varje ny dag som vi får tillsammans... och vi hoppas att det blir många år till. Hade jag levt enligt läkarnas prognos, endast 6 månader, så hade mamma och pappa inte fått uppleva alla härliga stunder med mig. Vi hade aldrig fått våra resor till Barcelona. Jag hade aldrig fått börja dagis. Jag hade inte fått mysa i soffan med mamma och pappa en lördagkväll till "Här är ditt liv". Jag hade aldrig fått lära mig äta riktig mat. Jag hade aldrig fått borsta tänderna. Jag hade aldrig fått klippa håret. Jag hade aldrig fått fira mina födelsedagar. Vi hade aldrig hunnit skapa alla våra fina minnen tillsammans.

För att mamma och pappa ska kunna njuta av mig, varandra och den tid vi har tillsammans så har det varit ett måste att få ordning på vår tillvaro med assistenter, handikapptillstånd, färdtjänst, bostadsanpassning etc. etc. Det är så vansinnigt viktigt. Ingen klarar allt själva! Skulle mamma och pappa överleva utan hälp så skulle det bli på bekostnad av många andra saker. Man måste sova ordentligt för att orka. Man måste träffa vänner. Man måste våga gå på ICA och handla. Vi måste tillåta oss att ha roligt trots vår stora, stora sorg. Vi kommer aldrig att få vårt gamla liv tillbaka, men det nya liv som jag har presenterat för mamma och pappa kommer att berika dom på tusen andra sätt. Även om det inte alltid känns så.

Mammas och pappas ögon har öppnats för saker dom aldrig tidigare sett eller brytt sig om. Mycket har förändrats men det har inte inneburit att livet har tagit slut. Mina fysiska förutsättningar ser annorlunda utan men allas kärlek till mig har fyllt mitt liv med andra saker. Begränsingarna sitter i betraktarens hjärna - inte i min. Jag vet inget annat sätt att leva.

Sorgen är alltid närvarande, men glädjen likaså. Vi väntar inte på att jag ska dö. Vi vet att det är så, men det gör vi vårt bästa för att tränga undan insikten om detta. Vi lever i nuet. Det finns inget annat sätt.

13 kommentarer:

Jonna sa...

Så fint skrivet och tack för att ni delar era tankar med oss. Får mig att stanna upp o vara i nuet. Tack familjen, krama Freja.

Karro sa...

Ja du Elin. Du är en fena på att använda ord. Jag tycker du skall fila på en bok vid sidan om. En dokumentär beskrivning av ert liv. Eller en tillspetsad lätt omskriven skönlitterärbok. Det måste finnas intresserade förlag. Det tycker jag verkligen!! Utan press och bara när andan faller på. Kanske skulle det t.o.m. bli ännu mer terapi än bloggen, att få vända och vrida tankar och att se dem i skrift brukar få en att förstå saker. Eller om inte förstå, iallafall känna att man får en klar uppfattning av vad man känner just nu.
Kramar!

Sofia sa...

Tack för era tankar, det ger oss på sidan om lite perspektiv, en tankeställare för oss som lever i våra ekorrhjul, att känna glädje över vardagen över det vi har. Att ta vara på kärleken och varandra. Ni är fantastiska! Hoppas ni får en bra vistelse i Barcelona den här gången. Är med er i tankarna
Kramar till er alla

dessi sa...

Hej,
Elin, du skriver så fint och sätter verkligen ord på dina/era känslor. Jag håller med Karro om att du kanske ska fundera på en bok., Du har helt klart viljan, talangen och gnistan för att skriva en bok. Fundera på det!

När jag var och hälsade på er, slogs jag av en sak - ert hem är fyllt av värme och kärlek. Det kändes på ngt sätt.. vet inte varför jag kände bara så. Det kändes så tryggt och härligt er hem.

Tänker på allt du skriver, och en sak är iallfall säker - och det är att ni ger Freja de bästa förutsättningarna för hennes liv. Och ni finns för henne till 100%, mer kan man inte ge. Ni ger all er tid och ork och kärlek. Det finaste Freja kan få.

Hoppas resan har gått bra och att ni får en bra vecka i Brcelona.
kram till er alla.

//D

Evalill sa...

Jag blev verkligen berörd, var nästan så jag fick torka en tår! Så fint och ärligt skrivet Elin, vissa delar vill man egentligen inte ta till sig men det är eran verklighet.. Tänker på er! Kramar i massor!

Anonym sa...

Jättefint skrivet! Vet inte vad jag ska skriva, annat än att jag tänker på er och hoppas ni klarar er igenom de jobbiga stunderna så att ni kan njuta av de bra! Freja är en underbar flicka, du är en fantastisk mamma och fru och kompis och kvinna och allt! Kram

Anonym sa...

Kära ni... Det gör så ont att läsa.. men något som jag reflekterar över är att jag tror det är få människor som verkligen lever, njuter och tar vara på kärleken och livet så som ni gör. De där små sakerna i tillvaron som faktiskt gör livet helt på något sätt, men som många människor lever ett helt liv utan att ens stanna upp och reflektera över. Det tar ni vara på och det kommer att följa er som en possitiv tråd genom era liv. Ni lever så mycket! All styrka till er. /Kram P

Anonym sa...

Vi tänker på er varje dag! Lycka till i Barcelona! Ytterligare styrkeKramar från Anna & Love

Sanna B sa...

Tänker på er!

Massor av kramar från Sanna B

Zoey sa...

Elin, vilken fin "naken" text du har skrivit. Man stannar upp och tänker på livet och vad det har planerat för oss. Jag lever med sorgen varje dag efter en förlorad mor som fick gå alltför tidigt. Man får som du skriver hitta ett nytt sätt att leva på, fast det tar tid...
Träffade Frejas dagisfröken i skolan i tisdags, hon berättade att ni var i Barca. Hoppas ni har det bra och tar hand omvarandra alla tre! Alla tankar till er. Kramar Zoey

Mamma Elin sa...

Tack så hemskt mycket för alla fina kommentarer. De värmer och gör mig jätteglad!

Texten har sitt ursprung i ett brev som jag skrev till en annan mamma i en liknande situation som vår. Efter att jag skickat brevet till henne så tänkte jag att alla borde få ta del av dessa tankar.

Era fina kommentarer och vetskapen om att mina ord väcker tankar och känslor ger oss lite extra styrka att fortsätta kämpa.

Camilla sa...

Nydelig og ærlig. Jeg beundrer styrken deres.

Eleonor Sjöndin sa...

Kvinnor som lever dem här liven, kvinnor som är starka för sina barn som bara förtjänar det bästa, kvinnor som aldrig slutar kämpa. Det när ni som är mina idoler!
Min mamma är min allra största idol! Och hon kommer alltid att vara det.
Min lillayster är idag 21 år. Och likasom ni fick dem ett svar på att hon kanske kommer att leva 1 år. Självklart har det varit en kamp och är fortfarande.
Men aldrig att vi ger för.
För henne gör vi allt!

Mvh Eleonor