2008-06-16

Inskrivna på Q63

Nu har vi kommit till min avdelning där vi skall tillbinga de närmaste dagarna. Alla mina maskotar är med och jag har klätt mig i mina finaste sommarkläder för att lätt kunna charma alla på avdelningen. Jag vill ju gärna visa min goda klädsmak...
;-)
Vi började med att ta längd och vikt. 74,5 cm lång och 9720 gr tung. Efter längd och vikt skulle vi sätta en nål. Vi skall sätta en nål dels inför morgondagens sövning dels för att vi ska göra en ACTH-belasning på mig idag. Det har varit tal om att en ACTH-belastning skall göras en längre tid och det är mycket bra att få den gjord innan operationen, eftersom den också är ett stressmoment och sätter binjurebarken på prov. Synachtentestet går till som så att först får jag nål och så tas ett litet blodprov, varefter medicinen (ACTH/Synachten) ges. Sedan tas serum-kortisol med jämna mellanrum under c:a 2-3 timmar. Därmed är det klart och provsvaren bedöms av en endokrindoktor så fort de anländer.

Mamma hade bett om att narkosen skulle sticka. Efter överläggningar bestämde sig sköterkorna ändå för att sticka själva. Mina kärl i huvudet syns tydligt så de valde att sticka där. I huvudet känner man inte så mycket heller så då behöver man inte emla innan. Men det gick som vanligt inte så bra. Sköterskorna provade två kärl i mitt huvud, men de sprack båda två. Så nu sitter vi och väntar på narkosen i alla fall. Vi har nu emlat båda ljumskvecken, så det blir ljumskpunktion idag igen - gjord av narkosläkare inom 2 timmar.

Man brukar tala om att lära av misstagen, men det tycks inte alltid tillämpas särskilt väl inom sjukvården.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Hjärtat.

Tänker på dig.

Puss och kram/Moster Malin