2008-05-07

Ljumskpunktion - suveränt!

Idag gjorde jag min första ljumskpunktion. Vi skulle ta blodprover, ganska många prover. Eftersom jag är så svårstucken och det alltid blir jobbigt efterfrågade mamma s.k. ljumskpunktion. Det måste göras av läkare och är inte alltid så lätt att få. Det gick att ordna och vilken skillnad. Suverän provtagning. Läkaren kom in, tittade på min ljumske, klämde och kände lite, ritade ett streck, tog fram nålen, gjorde ett stick, fyllde 5-6 stora rör med blod, tog ut nålen - klart! Allt klart - i ett nafs bara. Visst tyckte jag att det var obehagligt och blev ledsen, men bara en kort stund. Hoppas vi alltid får ta prover i ljumsken.

Efter provtagningen kom min PAL (PatientAnsvarige Läkare) dr. Helgi Hjartarsson ("Härliga Helgi") och pratade med oss en lång stund om ditten och datten. Han är verkligen bra Helgi.

Inga kommentarer: