2008-01-21

Provsvar

Det blodprov som togs på mig första dagen när vi kom gav följande information efter analys:

Mycket såg normalt ut förutom levervärdena, jag har en förstorad lever. Dr. Martinez fann bl.a. höga transaminasvärden samt ett mycket högt värde på ett protein i levern som transporterar DHA (Docosahexaenoic acid, 22:6n-3), ”Alfa-fetoproteina en suero” heter det på spanska. Hennes tidigare studier har visat en snabb förändring (till det bättre) av detta sedan DHA-behandlingen påbörjats. Det brukar också ha en positiv inverkan på leverns tillstånd i övrigt. Vi hoppas på en snabb och gynnsam utveckling rörande detta.

Angående fettsyrorna så visade analysen att mina värden för VLFCA (Väldigt Långkedjiga Fettsyror), Pristansyra och Fytansyra är förhöjda samt att mina DHA-värden är för låga. Detta sammantaget talar för en diagnos inom NALD/IRD, vilket förhoppningsvis betyder att DHA-behandling kan hjälpa mig. Sedan 2 veckor tillbaka får jag därför dagligen dr. Martinez speciellt framtagna preparat som innehåller 200 mg DHA EE. En mycket ren form av DHA (97%).

Rörande analysen på mammas bröstmjölk och blod visade normala och bra värden förutom att hennes värden för EPA (Eicosapentaenoic acid, 20:5n-3) var alldeles för höga. EPA är också en omega3-fettsyra men den konkurrerar på något sätt med DHA. EPA är inte så bra för mig – alltså vill vi inte ha för höga värden på denna. Dr. Martinez skriver i sin kommentar "Besides competing with AA, EPA may be dangerous for Freja, since it is metabolically situated before the blockage in DHA synthesis." Antagligen beror detta höga värde på att mamma ätit Pikasol Forte för att spetsa bröstmjölken med DHA-fettsyror. Tyvärr har detta även bidragit till för höga värden av EPA. Detta ska vi nu korrigera genom att byta till ett omega3-preparat gjort på alger istället. Det innehåller större andel DHA (ca 38%) och mindre andel EPA. Analysen kommer vi att göra om snart igen för att se hur det förändras. För tillfället innehåller mammas bröstmjölk ca 32 mg DHA per dl. Alltså borde jag få i mig ytterligare ca 150 mg DHA per dag vilket är bra.

Inga kommentarer: