2008-01-12

Lördag i Barcelona

Idag har jag varit till ögondoktorn och slagits igen. Ögondoktorns sjukhus – Clinica Corachan - gick jättelätt att hitta. Barcelona har ett fint T-banesystem som är snabbt och effektivt att åka med.


Pappa och jag i T-banan på väg till Clinica Chorachan.


En styrketår på vägen. Mat och sömn innan undersökningarna är ett måste för att överleva. Att mat- och sovtajmingen skall falera är en städig oro för mamma och pappa …

Framme hos ögondoktorn på Clinica Corachan. Hon gjorde två undersökningar på mig – en VEP och ett ERG. Då sätter doktorn en massa elektroder på huvudet (jätte-, jätte-, jättejobbigt) och sen sätter hon en lampa framför ansiktet som skickar ut starka ljusblixtar. Elektroderna läser av signaler i min hjärna och doktorn kan på så sätt uppskatta min syn.

VEP läser av synnerven, att själva siganlen går fram till hjärnan. Denna undersökning gav helt normala svar.

ERG-undersökningen är en undersökning som visar näthinnan fungerar. Här fick vi bara svaga svar – MEN VI FICK SVAR! Så vi är väldigt, väldigt, väldigt glada över detta idag. I oktober när vi gjorde samma undersökning i Sverige fick vi inga säkra svar. Sedan dess har jag ätit DHA i en och en halv månad (vi började nämligen med DHA direkt då vi hittade Dr. Martinez forskning )– kan det möjligen ha påverkat? Två av dr. Martinez tidigare patienter har fått bättre syn – så vi hoppas verkligen att jag skall bli den tredje.

Efter den hemska undersökningen åkte vi till Sagrada Familia och tittade på den. Det är en jättefin kyrka som ritats av den kände arkitekten Gaudi. Oerhört fin – som i en saga.



Efter en promenad runt den vackra kyrkan åt vi en snabblunch på ett enkelt ställe i närheten. Underbart att sitta i solen och njuta lite.





Helt plötsligt överraskade mormor och morfar med en födelsedagspresent i förskott till pappa. Pappa fyller nämligen år på måndag. Ikväll spelar Barcelona hemmamatch och pappa fick biljetter till denna. Så glad han blev. Så ikväll är pappa och morfar på match. Pappa köpte t.o.m. en mössa för att smälta in i klacken.



Grattis pappa i förskott!




Mamma, mormor och jag rullar hem istället. Vi skall mysa med te och smörgås hemma i lägenheten. Imorgon är vi helt lediga från sjukhus och doktorer – det skall faktiskt bli himla mysigt.


Vi hörs snart igen.

Kram från Freja & co

4 kommentarer:

jbfoto sa...

Barcelonasmatch underbart och i Barcelona helt galet. Funderar att kolla på BP, de skall träna i em. Grymt.;)
Finns det en Henke Larsson tröja kvar så är Melker intresserad. Vi skall nu ut och träna straffar och språngnickar.

Farmor sa...

UNDERBART Freja att det blev något positivt besked från ögondoktorn. Nu håller vi tummarna jättehårt och hoppas att dina vackra ögon kommer få bättre synintryck. Pappa ser jätteglad ut! Han älskar ju fotboll! Hoppas det blev en bra match. Farmor och farfar får fira hans födelsedag i efterskott. Du har världens bästa pappa! Här sken solen idag så Elmer fick extra långa promenader.
Vi tänker på dej och alla dina tuffa undersökningar du tvingas utstå. Kram från farmor o farfar och en bamsefödelsedagskram imorgon till pappa!

Farmor sa...

P.S.
Du har världens sötaste och bästa mamma också förstås!!!
D.S.

Cilla sa...

Nu ska vi se om jag lyckas med den här för mig helt oprövade konsten att kommunicera på....Först nu har jag förstått att man kan skriva till er så här. Det här är helt fantastiskt att få läsa, se bilder och följa vad ni tillsammans går igenom. Jag tänker så mycket på er. Tack för de underbara korten på Freja vi fick innan jul. Jätte grattis till dig Jakob på födelsedagen. Kramar till er alla!