2011-01-24

Hörselhabiliteringen

Idag har jag och mamma varit på Hörselhabiliteringen på Rosenlunds sjukhus hela förmiddagen.

Först hämtade vi en ny hörapparat eftersom min gamla försvann spårlöst en dag. Den gick liksom bara upp i rök enligt pappa. Som tur är så brukar vi vara ordningsamma och eftersom det är första gången som det händer så vi slipper betala. Tack och bock säger vi!

Sen gjorde vi en avgjutning av mitt öra till ny propp till mitt "hörapparatsöra". Min "favoritpropp" försvann nämligen den också när hörapparaten gick upp i rök.



Efter detta träffade vi specialpedagog och kurator och dryftade diverse vardagsproblematik.

Sen gjorde vi hörselmätning både av hörande öra och CI-öra. Det var tydlig skillnad i "återkoppling". Jag satt mest och såsade medan vi provade örat där hörapparaten sitter. Audionomen och mamma försökte tolka svar men det var väldigt svårt. Någonting hörde jag nog allt men det är inte mycket och jag ger inte mycket till svar. Först fick jag lyssna på pipljud i hörlurar.

Efter en stund bytte audionomen till en apparat som skickar pip-ljudet genom skallbenet direkt in till innerörat.

Och slutligen så gjorde audionomen en test på mitt CI. Då fick jag lyssna på pipljud från en vanlig högtalare. Så fort som vi satte på CI-örat så kvicknade jag till och reaktionerna var tydliga. Det var positivt i alla fall.

Efter att testet var klart så var jag helt slut. Nog för att pipljud kan få vem som helst att bli trött efter en stund men hörseltestet var inbokat mitt under bästa sovtiden. Jag brukar nämligen alltid ta mig en powernap vid tiotiden. Nä tack sa jag... jag har andra - betydligt behagligare - saker att göra!



Besöket avslutades med en blixtvisit vid öronläkaren som tittade i mina fina små öron. Allt såg toppen ut.

Inga kommentarer: