2011-01-25

Hopp o lek

Vilken underbar överraskning som dök upp på dagis häromdagen. Galaxen har tillfälligt fått låna en Hopp o lek. Hopp o lek är en underbar uppfinning för barn som jag som endast kan stå med hjälp av ståskal och som inte har förmågan att röra eller leka på egen hand.

Benstommen behöver bland annat stötande belastning för att utvecklas. Hopp o lek tillfredställer barnets behov av lek och rörelse och uppfanns av Ylva Dalén leg. sjukgymnast med specialpedagogisk kompetens. I sitt arbete inom habiliteringsverksamheten i Stockholm uppmärksammade Ylva problemet med benskörhet/frakturer samt barnens behov av att leka på egna villkor.

Hopp o lek består av en röd plattform och med hjälp av en enkel manöverpanel med stora knappar i rött, gult, grönt och blått kan jag få plattformen att hoppa, snurra och vibrera.

Jag tycker inte om vibrationer - när fröken lägger min hand på Vibration-knappen så tar jag bort handen snabbt som tusan så att apparaten blir stilla igen. Men när fröken lägger min hand på Hoppa-knappen då håller jag kvar handen bestämt och länge. Jag älskar att hoppa.
:)
Hurra så roligt! Hopp o lek kostar tydligen 180 000 kr så det är ingen billig leksak - men ack så viktig för barn som jag och mina kompisar på dagis. Tack Ylva för att du har hittat på en så fiffig apparat. Nu får vi alla hålla tummarna att dagis får ha kvar den.



8 kommentarer:

signe sa...

Vilken fantastisk leksak! och vilken tur att du är en bestämd tjej som säger ifrån när du inte tycker om något!

Massor med kramar från oss i norr!

Paula sa...

Så kul Freja! Jag håller tummarna för dig och dina kompisar, att ni får ha kvar den!! Hoppas, hoppas.

Kramar!

Anonym sa...

Tjolahopp! Åh vad jag önskar att jag hade mycket pengar så att jag kunde köpa en "hopp o lek"-platta till dig. Vad roligt att kunna bestämma själv över vad man vill göra :-)
Håller med dig jag - roligare att hoppa än vibrera ;-))

Kram från Camilla i Uppsala

dessi sa...

Gulll Freja - hopp hopp, vad härligt att du får göra det :-)
och vibrationer, jag gillar din attityd att du är så säker på vad du vill. go girl.
puss och kram D

finns det inga fina stipendium eller annat man kan söka.. men jag antar att ni kanske redan har kollat på det :-)

dessi sa...

http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/HU/ekon_stod/fonder/fonder_barn.html

här hittade jag en sida.. men ni har väl koll på allt sånt antar jag :-) kram

Anonym sa...

http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/HU/ekon_stod/fonder/fonder_barn.html

Jonna sa...

Du ser ut att stortrivas! Du vet vad du vill o det är din styrka. Hoppa på o lek...

Kristina sa...

Vår lilla Aurora kommer också att få privilegiet att ha en Hoppolek på dagis snart! Ett litet tips till alla som vill påverka sina förskolor att ta in en; de går att leasa också... Att se barnen påverka sin egen kropp, att se glädjen och stoltheten värmer hjärtat så! Alla barn med funktionshinder borde få ha tillgång till en Hoppolek!