2008-11-20

Q83

Igår kom det blod ur magen när mamma och pappa, i vanlig ordning, skulle "lufta magen" via PEG:en. Inte rinnande blod men många små blodplättar med färskt blod. Och jag hade ont - väldigt ont. Efter 2 timmar smärtsamt skrik och ökande mängd blod i magsaften åkte vi in till akuten. Vi fick komma in direkt och är nu inlagda på Q83, en gastroavdelning. Vi har tagit en massa prover och pratat med några olika doktorer. Ingen har ett klart svar på vad som orsakat blödningarna men troligen kan det vara en biverkning av Ipren. Tydligen är det ganska vanligt att man kan få mag- och tarmblödningar av Ipren. Blödningar är inte bra för mig. Nu är det Ipren-stopp och så får vi se vad som händer. Vi skulle egentligen fått permission och åkt hem i natt. Vi skulle bara vänta på några provsvar. Vi var färdigpackade och på väg till bilen. -"Tyvärr, vi vill att ni stannar" sa doktorn. Jag hade på tok för högt värde av något som heter APT-tid, vilket är ett mått för blödningstiden. Mitt värde var förhöjt redan igår, men hade stuckit iväg ännu mera idag. Det ska ligga mellan 28 och 40. Mitt var ikväll strax över 100.
:-(
Mycket oroligt. Vi ska ta nya prover imorgon. Usch och fy. Innan doktorn vet mera om vad som är fel så vill han inte släppa iväg oss. Om det inte är ett felvärde skulle en större blödning vara illa för mig. Skulle det inträffa kanske jag behöver få blodplasma, då är det bra om vi är på plats på sjukhuset. Och eftersom det fortfarande blöder i min mage så får vi stanna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hi Freja! It's the McMenemy's here. Just to let you know we are all thinking of you honey! We hope your feeling better soon x Millie sends you big get well cuddles! We'll keep watch to see how your getting on x

Be strong sweetheart,

All our love Millie and Family xxx

Anonym sa...

:( Krya på dig Freja!!

Anonym sa...

Hej vilken otur ni har! Men när det gäller Ipren så kan det vara sant. Hoppas det inte e några mer bekymmer. Krya på dig! Q83 e stället som jag brukar vara på o där e personalen jättesnälla. Om de inte e det så kommer jag o skäller på dem..Hihi..