2011-02-28

Heldagsäventyr

Idag har jag och mamma varit på ett heldagsäventyr. Vi åkte imorse och kom hem alldeles nyss.
Dagen började på Lidingö sjukhus. Idag var det nämligen dags för min andra omgång av vaccin mot vattenkoppor. En riktigt obehaglig spruta. Det gjorde väldigt ont och jag blev väldigt ledsen. Helt klart onödigt! Sen hade jag lite svårt att komma över detta och gnällde från och till hela dagen. Men, men... mamma fortsatte enligt plan i alla fall.
Efter Lidingö sjukhus så fortsatte vi till Karolinska sjukhuset för att göra EEG på neuro. Det var länge sen sist, enligt sköterskan gjordes senaste EEG i maj 2009. Mamma och pappa har bett om att få göra detta eftersom jag slutade med epilepsimedicin för snart ett och ett halvt år sedan. Uppföljning är en bra sak tycker vi.
Undersökningen gick bra men som vanligt var jag inte helt nöjd när elektroderna skulle på plats. Då liksom skrubbar sköterskan med en peelingkräm där elektroden skall sitta och det gillar jag inte alls. Hur som helst gick det bra och när elektroderna väl var på plats så lugnade jag ner mig och vilade lite i mammas famn.

Så här kladdig och fin blir man i håret av en EEG-undersökning. Geggan sitter dessutom som klister så man får helt enkelt se lite galen ut tills nästa hårtvätt.
Efter KS så åkte vi till stan för att äta lunch med tant Katta på Cliff Barnes. Jättemysigt tyckte mamma och Katta... men inte jag! Övriga gäster fick höra att jag var på plats om man säger så. Lyckligtvis fanns en soffhörna ledig som gjorde det möjligt för mig att ligga mellan mamma och Katta... med mina fötter i mammas varma händer... då blev det bättre.
Efter lunch smet vi in på Norrtulls sjukhus till Tittut. Tittut är en jättebra mötesplats för föräldrar och barn med olika svåra sjukdomar. Den grupp som vi tillhör (gruppen med de svårast sjuka barnen) är det normalt ganska få som kommer till. Vi brukar bara vara några stycken men idag var det jättemånga föräldrar och även många barn på plats. Såklart är det väldigt ledsamt att höra om andra svårt sjuka barn men det är samtidigt stärkande att få träffa nya föräldrar med livsgnista och som kämpar med samma problematik. Det känns också fint att kunna hjälpa andra och tipsa om saker som de kan få hjälp med men som de - märkligt nog - inte har fått någon information om. Även på Tittut var det roligare för mamma än för mig - trots att jag fick sitta i mammas famn hela tiden. Jag ville verkligen inte visa mig från min bästa sida idag - jag ville bara åka hem.
När vi ääääääääntligen kom hem fick jag ett långt varmt bad - mums vad skönt! Sen middag på det. Nu är jag hur nöjd som helst där jag ligger på soffan och njuter av hemmets lugna vrå.

5 kommentarer:

Paula sa...

Elin, jag har precis läst om din och Frejas händelserika dag... och vill bara säga att du är helt fantastisk och beundransvärd!

Ta hand om dig och krama om världens finaste Freja från mig!

dessi sa...

Elin och Freja - vilken dag, heja er som ger er ut och besöker flera sjukhus, lunch och tittut.
Förstår dig freja att det inte är kul med sprutor och kladd i håret!

Elin - du är fantastiskt. glöm inte det.

kram D

dessi sa...

Elin och Freja - vilken dag, heja er som ger er ut och besöker flera sjukhus, lunch och tittut.
Förstår dig freja att det inte är kul med sprutor och kladd i håret!

Elin - du är fantastiskt. glöm inte det.

kram D

Susanna B sa...

Ja det var verkligen fullt schema! Puss på dig Freja!

Katarina sa...

Tack för en härlig lunch, mycket mysigt att träffas! Och det är väl klart att man måste visa för övriga gäster att man är på plats! :)

Kram Kram