2011-02-15

Granulom

Häromdagen berättade jag att jag är öm kring min PEG. Igår eftermiddag ringde vi för att kolla upp saken och jag fick en tid på ALB omgående idag. Tydligen kan det bildas något som kallas granulom kring knappen. Det betyder att extra inflammerad vävnad har bildats som en ring runt hålet (stomat) vilken irriterar och vätskar sig. Sköterskan tittade på såret och det var ett solklart granulom. Det förstod hon egentligen redan när mamma förklarade i telefon men hon ville gärna titta på egen hand.

Nu får jag en stark kortisonsalva som skall strykas på kring hålet varje dag, Ett granulom dyker ofta upp som ett brev på posten när kroppen mår dåligt - vid infektioner och liknande. Troligen har senaste veckans infektion gjort att granulomet fått fotfäste och förvärrats. Förhoppningsvis kan granulomet dra sig tillbaka om ca 3 veckor med korrekt behandling men det kan vara svårt att råda bot på. Förvärras läget måste vi åka in till sjukhuset igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, usch nu räcker det med motgångar. Granulom väck!
Du är allt en tapper liten hjälte du Freja. Dessutom påverkar du och dina föräldrar andras vardag, man får en tankeställare varje gång man gnäller över små struntsaker.

Måååånga kramar och du, den där bilstolen såg kanonsnygg ut :-))

//Camilla i Uppsala

Paula sa...

Fina Freja. Håller tummarna att det snabbt blir bra! KRAM