2010-11-24

Melatonin

Igår blev droppen som fick bägaren att rinna över. När pappa kom till dagis och hämtade mig hade jag redan sovit i en timma, sedan klockan 14.00. Bra... men bara bra om jag hade vaknat igen någon timma senare. Det gjorde jag inte! Jag tog alltså natt klockan 14.00 och var därefter helt omöjlig att väcka. Därför har vi nu bestämt oss för att prova Melatonin för att försöka vända tillbaka mitt dygn. Melatonin är ett hormon som finns naturligt i kroppen. Mängden melatonin varierar under dygnet och påverkas av ljuset. Nivån ökar vid mörker och är som högst på natten. Melatonin används vid behandling av kroniska sömnbesvär och för exempelvis blinda som inte kan reglera dygnsrytmen med hjälp av dagsljus.

Jag ska få Melatoninet mitt i natten när jag är vaken (när jag egentligen har sovit klart) för att försöka få mig att sova ytterligare någon timma på natten. Jag fick 2 kapslar inatt men det hade dessvärre ingen som helst effekt. Men, men... skam den som ger sig! Jag ska minsann prova några nätter till.

2 kommentarer:

Paula sa...

Det är en bra inställning fina Freja - skam den som ger sig.

Heja Freja!

Kramar

dessi sa...

heja freja, nu ska dygnet vändas!
puss/kram och lycka till!