2010-02-16

En dag fylld av tårar

Idag har varit en jobbig dag, en dag fylld av tårar. En dag fylld med tråkiga besked. En dag då livet är väldigt nära sammanflätat med döden. Oftast tänker vi inte så mycket på morgondagen men idag blev den väldigt påtaglig.

Jag hade möte inbokat med min PAL. Inget speciellt egentligen - bara en tid för kontroll, samtal och funderingar. Mamma trodde att doktorn hade satt av en kort stund bara och trodde att mötet skulle vara snabbt avklarat. Men dr. Hjartarsson tog sig verkligen tid med oss idag, vi var där i nästan 2 timmar.
Först mätte sköterskan huvudomfång, längd och vikt. Sedan träffade jag doktorn och han gjorde egentligen inte så mycket mera än det gamla vanliga. Lyssna, klämma, känna, titta och ställa frågor. Det var länge sen jag träffade doktorn - nästan ett år. Han började med att visa min längd- och viktutveckling. Ingen rolig läsning. Jag har tills för ett år sedan följt min kurva väldigt fint men nu är det något som har hänt. Kurvan på det vita pappret lyste i rött. Huvudomfång följde kurvan medan längd och vikt rasade brant i fel riktning. Mycket annat visar på samma utveckling - jag har inga egentliga framsteg att redovisa för doktorn. Doktorn går igenom punkt efter punkt med mamma. Ingen utveckling. Ingen förbättring. Bara tillbakagång sedan vårt förra möte. Jag ser sämre. Jag hör sämre. Jag kommunicerar mindre. Jag rör mig mindre. Min spontanmotorik har nästan helt försvunnit. Vad betyder det här? Är det början till slutet som kurvan visar? Den lysande röda kurvan på pappret får en väldigt tung symbolik. Det är som om Döden sitter med oss i doktorns rum idag. Som om för att påminna oss om att det är i hans väntrum vi sitter.

Tårarna faller och det går inte att sluta. Doktorn tar sig tid, han lyssnar, bryr sig, ställer frågor och ger massor av beröm. Pratar om den fina tiden vi fått tillsammans. Pratar om den fina tiden vi har framför oss. Pratar om hur vi gör för att få den tid vi har kvar så bra som möjligt. Doktorn pratar om livet och framtiden. Framtiden - finns det överhuvudtaget någon? Mamma är väldigt, väldigt ledsen och doktorn är väldigt snäll mot mamma. Han tycker att mamma och pappa är världens bästa - precis som jag tycker.

Till slut blir jag trött på allt snick-snack. Jag vill ha mellanmål. JAg är vråååålhungrig. Vi går till cafeterian och köper en banan. Gott! Efter bananen åker vi hem.

Som om inte eftermiddagens omgång på sjukhuset vore nog... När vi kommer hem får vi veta att mammas älskade farmor Ingrid har gått bort. Världens bästa farmor som lagar den godaste söndagsstek och de smarrigaste kanelbullarna. Farmor fyller 90 år nästa vecka, men nu får vi ha begravning istället för kalas.
:-(
Vila i frid älskade farmor. Vi ses i himlen.

10 kommentarer:

Tjosan sa...

Hej Elin! Kan inte med ord förklara vilken medkänsla jag känner med dig och din lilla familj! Tycker ni är otroliga kämpar och hyser den största beundran för att ni orkar dela med er av livet. Ni går igenom något som ingen förälder skall behöva göra och trots att vi är totala främlingar för varandra berör Freja mig väldigt mkt, speciellt eftersom jag oxå är förälder. Skickar många varma tankar till er alla och då speciellt till söta fina Freja!

Paula sa...

Alla mina tankar går till er... Många varma innerliga kramar

Katarina sa...

Det gör ont i mitt hjärta och tårarna tränger på... Fina bästa Freja, Elin och Jacob, tänker på er, många stora kramar till er...

dessi sa...

Tårar strömmar. jag har inte något klokt att säga. Ni är mina finaste hjältar. Låt hoppet leva och stärka er så mycket det går. All värme,all kärlek. Kram Dessi

Karro sa...

Elin, Freja, Jacob. Usch vad tarvligt och för j-ligt allt kan vara, ingen rättvisa någonstans!!

Jag tror på Freja och Frejas goda liv och dessutom på alla fantastiskt bra saker ni gör för er och för Freja.

Sen farmor också, det finns ingen hejd. Vilken fin bild du har på henne Elin när hon sitter vid hamnen, det var väl Herrvik kan jag ana?

KRAMAR!!!!

Evalill sa...

Torkar tårarna och skickar er varsin styrkekram! Ge underbara Freja en extra stor kram från mig!

jbfoto sa...

Vi alla tänker på dig Freja. Du har en supermamma och en superpappa. När vi har blivit friska måste vi få komma och hälsa på dig snart. Melker och Alma vill längtar efter att få leka med dig och vi längtar efter att få krama dig.

Pussar Alma, Melker Johan o Mikaela,

jonna sa...

Tårarna rinner o jag försöker sätta mig in hur ni känner..men det går inte...Det jag ändå vet är att ni har massor av fina, varma o härliga minnen. Dem bär man med sig in i framtiden oavsett vad som händer. Massor av tankar o kramar till er! en stor en till min nattkompis!

Anonym sa...

Varma tankar till er allihopa från Lauras mamma.

Zoey sa...

Jag har inga ord bara varma styrkekramar till er alla...