2009-01-27

ERG under narkos

Tidigt, tidigt i morse åkte vi till Huddinge sjukhus för att göra ett Elektroretinografi, ERG, under narkos. Ett ERG är en registrering av de elektriska potentialer som alstras när näthinnan stimuleras med en ljussignal. ERG visar stavarnas och tapparnas funktion och är av betydelse vid diagnostik av näthinnesjukdomar. Vid undersökning av små barn som jag är det ofta nödvändigt att utföra ERG i narkos.

Undersökningen gick jättebra. De var rustade till max för att allt skulle löpa enligt plan och det gjorde det verkligen. Utmärkt! Jätteduktiga! För att slippa utsätta mig för samma cirkus som förra veckan så blev jag sövd med hjälp av mask. Medan jag sov och efter att mamma och pappa lämnat rummet satte doktorerna nålen. Det var många doktorer och sköterskor på plats - 8 st (!!!). Två narkosöverläkare hjälptes åt. Inte illa - och de klarade allt galant. Det var mina två "favoritnarkosare" - Anne Soop och Lennart Bergenwald. De är ytterst kompetenta båda två. De kan verkligen sin sak om man säger så och att vara i deras händer känns tryggt! Vi behövde ta några blodprover till idag som glömdes bort förra veckan. Det var bland annat APT-tiden - ett mycket viktigt prov.

När nålen väl var satt fick jag ligga i ett becksvart rum i ca 30 minuter. Tidigare på morgonen hade jag fått ögondroppar för att mina pupiller skulle öppna sig ordentligt. Efter en halvtimma satte ögonläkaren kontaktlinser direkt på mina ögon och sedan utsattes mina ögon för en mängd starka ljusblixtar. Kontaktlinsen läser av ögats alla signaler. Detta är en mycket säkrare metod än alla tidigare synundersökningar jag gjort. Detta tog bara en kort stund innan det hela var över. Då ringde man till mamma och pappa igen och vi gick tillsammans till uppvaket. Efter ca 1 timma vaknade jag. När jag vaknade fick jag en Piggelin - smarrigt!!! Det har jag aldrig ätit förut, mycket spännande.

Innan vi åkte hem fick vi provsvaret för APT-tiden och den har sjunkit till 55. Toppen!
:-)
Normalvärdet ligger mellan 28 och 40. Förhoppningsvis får vi mer information från doktorerna de närmaste dagarna, men troligen är de lika förbryllade som vi?! Det är hur som helst bra att värdet har sjunkit, som mest var det uppe på 165.

Ögonläkaren gav inga svar idag. Hon skall analysera i lugn och ro, sedan skickar hon provsvaren till min ansvariga ögonläkare Lena. Så vi får helt enkelt hålla oss till tåls och vänta på Lenas samtal eller kallelse.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej freja, vad roligt att läsa att undersökningen gick så bra och att läkarteamet var duktiga! kul att värdet gått ned, du är en liten super girl. håller tummarna för ögonundersökningen oxå. glad kram från dessi

Anonym sa...

Hej Freja
Jag blir så glad när jag läser din sida idag, underbart att höra att allt gick bra, det gjorde så ont när jag läste om den andra undersökningen. Kramar Zoey & Fredrik

Anonym sa...

Vad du är duktig! (Och läkarna såklart.)Nu håller vi tummarna för korpgluggarna också! Kram

Anonym sa...

Perf!

:) Moster M

Anonym sa...

Håller tummarna o tänker på er. Så skönt att denna gång gick smärtfritt. Freja du e en supergirl in pink!