2008-03-18

Provtagning

Dagens provtagning var den värsta hittills. Vi skulle ta fasteprover - vilket innebär minst 6 timmar sen senaste matning. Så vid 04 inatt fick jag sista måltiden. Vid 08 åkte vi hemifrån - då var jag jättearg. Somnade dock i taxin efter en ganska lång stund. Vägrade såklart åka bilbarnstol, satt i pappas famn. Väl framme på Huddinge sjukhus emlade vi båda armvecken i god tid innan. Medna vi väntade på att emla-salvan skulle verka så tog vi ett urinprov - jag kissade precis när jag skulle. Så vägde jag mig också - 8200 gr. Stora tjejen, jag närmar mig med stormsteg normalkurvan.
:-)
Vid 10.15 började Ylva leta efter lämpliga kärl att sticka. Provade sticka i båda armvecken - det gick inte. Efter en kvart gav hon upp och jag var heeeelt galen. Istället beslöt vi att sticka i foten istället - trots att vi inte emlat den. Aj vad det gjorde ont och jag skreeeeek - om möjligt - ännu, ännu mer. Blodet rann sakta, sakta, sakta - 8 ml skulle ut. Det är mycket blod! Hopplöst. Efter en stund - då fasteproverna var tagna fick jag mat- & sovpaus i en kvart. Sen droppade Ylva ut de sista 4 ml vi behövde. Hemskt jobbigt. Jag grät, mamma grät och pappa fick gunga... upp och ner... upp och ner.



Efter proverna var tagna fick jag träffa min nya doktor Helgi. Han verkar bra. Närvarande, lugn och intresserad. Vi fick dock tidsbrist som vanligt - doktorerna har alltid så späckade scheman... men vi skall fortsätta samtalet per telefon imorgon. Jag skall börja få epilepsi-medicin - skall testa en sort som heter Iktorivil. Vi får se hur vi gillar den.

Inga kommentarer: