2011-09-09

Järnbrist

I början av veckan ringde Visby lasarett och meddelade att proverna vi tog för några veckor sedan såg bra ut med undantag för HB-värdet som var 96. Gotlandsdoktorn tyckte dock inte att det gjorde så mycket eftersom jag ofta ligger lite lågt. OK sa vi.

Sen har mamma och pappa grunnat lite på detta, kollat lite gamla journalanteckningar, provsvar och läst på lite. Under 100 klassas som järnbrist. Även om jag ligger lågt ibland så är detta kanske lite för lågt för att låta passera. Dumt att ignorera. Jag har ändå legat kring 120 vid flera provtagningar. Igår kväll bestämde sig mamma och pappa för att göra något. Vi köpte Blutsaft. Vi fick dock kalla fötter när doseringsanvisningen endast fanns för barn från 6 år. Dessutom kan järn vara giftigt för barn när det ges i för höga doser. Vi vågade oss på en första dos på 7,5 ml men idag mailade vi doktor Helgi.

Efter konsultation med doktor Helgi idag så är det bestämt att jag ska få 4,5 ml Blutsaft morgon och kväll. Han tycker definitivt att blodprovet tyder på järnbrist och ingenting annat. Han tycker dessutom att Blutsaft verkar vara ett schysst preparat och jag kan i första hand få järn motsvarande 4-6 mg/kg/dygn. Blusafts järnkoncentration är 1 mg/mL. Ny provtagning ska göras igen om några veckor. Skönt att han tog det på allvar.

Jag har faktiskt varit lite trött och hängig senaste tiden. Idag ringde t.o.m. min dagisfröken till mamma och pappa. Jag bara sov och sov. Var omöjlig att väcka. Märkligt - det hör inte till vanligheterna om man säger så. Så jag fick få hem tidigare från dagis idag. Nu har jag precis ätit banan och känner mig hyfsat pigg.

1 kommentar:

Paula sa...

Hoppas du känner dig piggare nu Freja. Låter bra med Blutsaft!

Kramar till er!