2011-02-14

Trafikverket

Idag var jag på Trafikverket och träffade herr Trafikinspektören. Han berättade om möjligheter till handikappanpassning av bilar, olika biltyper och fiffiga bilstolar.



Det som händer när man bygger om bilen är ett av bilens befintliga säten byts ut till en specialbyggd stol (bakåtvänd Turny) som installeras bak och fram. Stolen kan skjutas framåt och bakåt, sänka och lyfta och den kan snurra. Detta innebär att mamma och pappa kan sätta mig rakt in i bilen och sedan snurrar stolen runt. På så sätt slipper mamma och pappa göra det jobbiga lyftet och snurra mig i luften (vilket dessutom börjar bli i princip praktiskt omöjligt).


I specialstolen sätter man sedan en ordentlig bilbarnstol som ger mig bra stöd och som jag kan sitta ordentligt i. Jag fick provsitta några olika stolar som Trafikinspektören hade på sitt kontor och vi hittade en bilstol, Carrot, som passade mig jättebra.

Nu måste vi "bara" :

  • kontakta Försäkringskassan för att ansöka om bilstöd och anpassningsbidrag
  • kontakta sjukhuset och be dem ombesörja läkarintyg
  • kontakta arbetsterapeut för intyg
  • hitta lämplig begagnad bil
  • kontakta anpassningsföretag
  • be om offerter
  • välja anpassningsföretag
  • köpa ny bil
  • anpassa bil
  • sälja vår älskade bil som vi egentligen inte alls vill byta ut

Som ni hör så återstår mycket jobb innan vi är där men OJ, OJ, OJ - vad härligt det ska bli med en enklare och, för kroppen, mindre slitsam tillvaro. Snurrande stolar... hurra!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Vill bara säga att vi har en Carrot som står oanvänd i förrådet. Ni kan få låna den så länge om ni vill.
//Malena Unevik, Livs mamma

Freja midsommarflickan sa...

Tack snälla! Det lutar åt en annan slags stol just nu. Vi kanske återkommer ifall det blir aktuellt.
Kram från mig