2010-01-05

Årets första sjukhusbesök

Nytt år - nya sjukhusbesök. Det gick inte många dagar på det nya året innan det var dags igen. Mamma och jag har varit ordentligt förkylda ända sen julafton. För säkerhets skull åkte vi till doktorn så snart alla helgerna var över. Vi fick snabbt en tid på Lidingö sjukhus när vi ringde. Doktorn var jättebra. Hon tog sig tid och tog mig på väldigt stort allvar. Vi fick t.o.m. hennes hemliga nummer att ringa ifall jag får allvarliga problem. Super!
Av doktorn fick jag 2 olika mediciner - Ventoline och Pulmicort - att använda tillsammans med min Ailos-inhalator.
En inhalator används för medicinering vid problem med luftvägarna. Ventoline används för att vidga luftrören och Pulmicort är ett läkemedel som dämpar och förhindrar inflammation i luftvägarna. Ofta uppstår lunginflammationen från att lungan bli inflammerad under en infektion. Slemmet i luftvägarna blir angripet av bakterier och så uppstår lunginflammationen. Läskigt!

Doktorn var väldigt nöjd med att jag fått en Ailos utskriven tidigare och att vi också har använt den på ett bra sätt under min förkylning tillsammans med Ventoline och koksalt (som jag även det fått utskrivet av en annan läkare tidigare i år). Detta har sannolikt hjälpt mig mycket och nu hoppas vi verkligen att det fortsätter åt rätt håll. Jag skall tillbaka till doktorn på måndag för uppföljning. Vilken bra doktor!
:-)

5 kommentarer:

Paula sa...

Hej Freja! Stackars dig och din mamma. Sjuk över jul är inge kul :( Men vad skönt med en bra doktor så nära! Kramar

signe sa...

Hoppas du blir bättre nu, Freja! och din mamma också såklart =)
Vad bra att du fick en bra doktor, och ännu bättre att du får ringa på hemliga numret om det behövs!

Kram!

Sara K sa...

Krya på er!! Hoppas alla fina mediciner och prylar hjälper. Kramar

dessi sa...

Hoppas ni är bättre nu och alla dumma baciller har försvunnit. Härligt att träffa en bra doktor - du är värd de bästa bästa, Freja vännen.

kram på er. //Dessi

Karro sa...

Hej och god fortsättning. Tänker på er ofta. Hoppas att förkylningarna skall lägga sig. Vi har också gått och dragit på en massa skräp, är väl såna tider :-(. Ventoline, Freja, det är grejer det. Rensar rören perfekt! ;-)
Kramar
karro