2011-07-30

Furadantin

Bactrim (vars verksamma substanser heter Sulfametoxazol och Trimetoprim) byttes ut mot ett annat preparat Furadantin. Furadantins verksamma ämne heter Nitrofurantoin. Furadantinen tycks till skillnad mot Bactrim haft en viss påverkan och jag är inte lika besvärad när jag skall kissa idag.


Däremot så mår jag otroligt illa efter medicinering och kräks. Dessutom har fortfarande feber och känner mig vissen. Efter en första telefonrådgivning med Huddinge sjukhus på igår morse så fick vi rådet att ta ny dos ifall jag kräks inom en timma. Vid kvällsdoseringen igår kräktes jag igen. Fick ny dos. Kräktes igen. Båda gångerna inom en halvtimma. Vad göra nu? Detta blir givetvis ett problem då jag inte bör ta dubbla doser gång efter annan.

Efter ytterligare en telefonrådgivning sent igår kväll med en jourläkare hos sjukvårdsrådgivningen så har vi nu beslutat att sätta ut Furadantin och prova ett tredje preparat som innehåller ett annat verksamt ämne. Doktorn ringde in receptet i morse och mormor är nu i Hemse för att hämta ut medicinen till mig.

Hoppas hoppas hoppas att detta kommer att gå bra nu.

Inga kommentarer: