2009-04-27

Endokrinologen

Idag har jag varit på Endokrinologen. En avdelning på ALB som jag aldrig tidigare besökt - tänka sig! Här träffade jag doktor Lars Hagenäs. Oj, vilken bra doktor. Väldigt bra! Han lyssnade och ställde bra frågor. Klok som en uggla.

På onsdag ska jag tillbaka och göra Synachtentest, en s.k. ACTH-belastning. Då sprutar sköterskan in ACTH-hormon i blodet på mig och sedan tas ett antal blodprover för att se hur min kropp klarar av att producera kortisol. ACTH-hormonet stimulerar binjurarna så att de bildar det livsviktiga kortisolet. Vi skall mäta kortisolnivåerna efter 30, 60 och 240 minuter. Det blir en lång dag på sjukhuset. Men eftersom det är ganska lång tid mellan blodprov 2 och 3 så ska jag försöka åka till dagis en sväng däremellan.
:-)

Efter testet på onsdag skall jag börja äta kortison så får vi se om jag mår bättre efter det. Tydligen skall effekten vara omedelbar (och harmlös om behovet inte finns).

I övrigt har det varit en bra dag. Jag har varit glad och pratig om än också ganska så trött tidvis. På eftermiddagen fick jag feber och tillhörande kramper i vanlig ordning.
:-(

2 kommentarer:

Sara K sa...

Inge roligt med denna ständiga feber... Men hurra för bra läkare! Hoppas att det blir finfina testreslutat och att dagen flyter på utan problem! Kram

dessi sa...

hej freja. hoppas det har gått bra idag, prover är aldrig kul, men härligt att ni fått träffa en bra doktor. hela honom! du är värd den bästa omvården. härlig film på dig och mamma, ärligt talat freja din röst är mkt bättre än din mammas enligt mig. kram dessi