2011-05-23

En vacker dikt

Idag fick vi en dikt av min kära assistent Kristina. Det är en av hennes favoritdikter och hon tycker att den passar så bra in på oss. Hon säger att jag har hamnat precis rätt.

”En ängel kom till Herren Gud
och förde fram ett viktigt bud:
Ett människobarn ska födas snart,
ett speciellt och underbart.

Det barnet är av sådan sort
som inte lär sig lätt och fort
men sitter allvarsam och vek
och ser på andras skoj och lek

I skaparens tanke helt perfekt
-för världen ter hon sig defekt
och vad hon tänker, vad hon vet
är en förborgad hemlighet.

Därför behövs en mor och far
som gränslös tröst och omsorg har,
och som förmår att hålla kär
ett barn som mycket bräckligt är.
Att få det barnet i sin vård,
det är en gåva och en nåd.
I tro och kärlek växer den
som anförtros den uppgiften.

Så Herre, välj med omsorg dem
som kan den lilla ge ett hem,
där allt man hoppas, allt man tror
och nåd och frid och värme bor.”

8 kommentarer:

Dessi sa...

Så rätt hon har, vackert och det känns som den är skriven direkt till er!

Anonym sa...

Oj oj, vilken underbar dikt, blir så berörd att jag ryser!
Må gott/Veronica

Helena sa...

Vem har skrivit den? Vad vacker den är och den handlar ju om dig Freja.

Anonym sa...

Alldeles helt fantastisk är dikten! Freja, du betyder så mycket för många, även oss som inte känner dig sådär på riktigt (även om det låter konstigt, jag vet. Kan inte ens själv förklara det själv...)

Elin, har du hört låten "The Story" från musikal-avsnittet från Greys Anatomy? Makalös text. Hade tv:n på och häpnade när jag hörde låten, bland den finaste jag någonsin hört.

Kram Camilla i Uppsala

Paula sa...

Så vacker. Så sann. Den är till er. KRAM

Zoey sa...

Underbar och vacker dikt... Förstår om den gick rakt in i hjärtat på er...

Det är ER dikt!

Kramar Z

Vala sa...

Hej fina familjen,
vilken vacker dikt. Precis i takt med mycket annat som jag har läst på Frejas blogg.
Jag har nu följt er ett tag och känner mig helt tagen.
Elin, du har verkligen gåvan att beskriva känslor med ord och det är både givande och inspirerande att läsa det du skriver.
Tack för att ni delar mer er!
Kram till er alla / Vala.

Jonna sa...

Underbar dikt o så passande! Rörd till tårar,så varm o rätt Kram