2010-09-15

Nefrologen - äntligen!

Idag har jag varit på KS i Huddinge med mamma och pappa hela dagen. Det är såklart bra att samordna besök till olika avdelningar men pust... vad lång en arbetsdag på sjukhuset kan kännas.

09.00 Nefrolgen
Vikt, längd, blodprover
10.00 CI - ingenjören
Genomgång av teknisk utrustning, test av implantat
11.00 CI - audionomen
Hörseltest
12.00 Nefrologen
Urinprov, läkarsamtal
13.00 Ultraljud
Ultraljud av njurarna
14.00 Nefrologen
Hämtning och utbildning i blodtrycksmätare

Jag har växt helt OK. Väger nästan 12,8 kg så det går åt rätt håll. Längden är alltid svår att lyckas med eftersom jag vägrar att flexa mina fötter... men vi tror att jag är ca 89 cm lång. Bra!
:)
Som tur var kunde samtliga blodprover tas kapillärt. Att sätta nål är alltid jättejobbigt. Allt gick bra, jag var som vanligt väldigt duktig hela dagen.
Efter blodproverna bar det av till CI i andra ändan av sjukhuset. Hos ingenjören Marja kollade vi att mitt CI-implantat fungerar korrekt så att jag kan höra med de bästa förutsättningarna, slippa glappkontakt i sladdarna, brus från micken etc. Allt såg fin-fint ut.
Hörseltest med kulram. Vilken rolig mojäng!
Hörseltest via datorn direkt in i implantatet. Pipljud. Visst hör jag! Se så fokuserad jag är på att lyssna. Underbart att se. Och audionomen kunde konstatera reaktioner vid nya och tidigare trösklar än tidigare. Tjoohoooo.... Det har ju mamma och pappa redan märkt men det är såklart roligt att andra märker också.
Min nefrolog berättar för oss om njurarna. Han berättar kring sina misstankar och att mina njurar troligen inte mår speciellt bra. Mina njurar sliter för att göra sitt arbete med att rena min kropp. Njurarnas defekter kompenseras med att njurarna utsöndrar mera renin. Reninet stabiliserar arbetsmiljön i njuren så att den mår bättre och kan jobba på felfritt. Mina njurar gör vad den ska - alla värden är normala. MEN... förhöjt renin ger högt blodtryck - vilket jag har. Redan konstaterat! Högt blodtryck spelar ingen roll för njuren för den jobbar ju på bättre med högt blodtryck MEN resten av kroppen mår inte bra av det höga blodtrycket. Mitt kardiovaskulära system tar stryk och i förlängningen kan det såklart ge skador på andra organ. Medicinerar vi blodtrycket kommer njurarna att må sämre och vice versa. Ständigt dessa val mellan pest eller kolera. Sådan är min sjukdom - den påverkar alla organ i kroppen och det finns inget sätt att någonsin få något bättre. Blir det ena bättre blir det andra sämre eller tvärtom.
Hur som helst.... frågan är nu... Är mitt höga blodtryck direkt skadligt eller kan vi avvakta med att påbörja medicinering? För att utreda blodtrycket närmare så får jag med mig en blodtrycksmätare hem. Den skall ta mitt blodtrycket dygnet runt i ett dygn. Under dagen var 20:e minut och under natten var 30:e minut. Imorgon skall vi tillbaka för en ny dag på sjukhuset.

Efter läkarsamtalet fick jag göra ultraljud på njurarna. Så vitt de avslöjade för oss så kunde de inte hitta något konstigt. Inga cystor och det är i alla fall bra besked. Besked rörande får vi dock vänta på. Min nefrolog kommer göra en samlad bedömning av alla olika undersökningar. Hoppas att vi får veta mer imorgon.

3 kommentarer:

Paula sa...

Åh vad jag tänker på er fina tre! Många varma positiva kramar från mig

dessi sa...

Lika roligt det är att läsa om dina framsteg, lika ledsen blir jag på njurarna.
Jag/vi hoppas på bästa möjliga resultat och att doktorn hör av sig snart. OCH så stolt jag blir (om man nu får) att du klarar en hel dag på sjukan så där flott. alla stjärnor,pussar och gull till dig!

Anonym sa...

Hej Freja,
Vilken duktig tjej du är, jag är så himla imponerad av dig.
Hoppas att doktorn trollar så gott han bara kan för att få ordning på värden och alla organ så mycket som det bara går. Sköt om dig och mamma och pappa. Tänker på dig jätteofta fast vi aldrig har träffats. Kram Hanna (Helsing fd Hernberg)