2010-09-21

När bubblan brister

Så var det tisdag idag men ingen doktor har ännu ringt. Snart har det gått en hel vecka. Undrar vad doktorn funderar över. Märkligt att det alltid ska behöva vara så lång väntan på provsvar. Själva provresultaten kommer oftast fort - det vet vi vid det här laget. Men ändå skall varje patient få sin beskärda del av väntandet. Lidandet! Som om vi inte riktigt lider tillräckligt i den situation vi är i. Det är bara så det verkar vara och det är så himla energikrävande. Det skapar en mental stress och oro vilket gör hela familjen väldigt trött. Vad har vi att vänta? Kan en försämring av njurarna gå snabbt eller kan jag leva med det länge? Och blodtrycket - hur kommer mitt höga blodtryck att påverka min kropp? Om vi medicinerar blodtrycket och njurarna börja må sämre - är det då bättre eller sämre? Vilket val kommer ge mig bästa livskvalitet? Vågar vi ställa alla frågor som vi har? Vill vi verkligen höra svaren? Och även om vi vill... kan doktorn ge oss några svar?

Vi tänker på min sjukdom i princip dygnet runt men vi pratar sällan om den. Inte på "riktigt". Dels för att det är normal status för oss men också för att prata om det göra det ännu jobbigare eftersom det aldrig finns några lösningar på något. Sjukdomen innefattar ju så mycket som bara är så jobbigt. Om vi inte pratar om det så kanske det bara försvinner? Vi låtsas att allt är bra så känns allt bättre om så bara för en liten stund.

När vi läser intyg från mina doktorer så blir vi ofta chockade över vad vi läser. Vi kan inte läsa intygen utan att gråta. Trots att vi vet att vart enda ord är sant. Vi vet att sjukdomen är framåtskridande och att det bara kan bli sämre. Vi har vetat och tänkt på det i ganska exakt 3 år nu men hur mycket vi än tänker på det så är det bara så himla svårt att acceptera. Varför ska det vara så här? Under våra långa sjukhusdagar brister ofta "bubblan" eftersom det då blir så smärtsamt påtagligt hur sjuk jag är och att jag hela tiden försämras. Vi vet ju att frågan aldrig är "OM" utan att den alltid är "NÄR". När, när,när - alltid när! Vi kommer aldrig att veta när, troligen heller inte vilket organ och vi vet inte hur händelseförloppet kommer att vara. Den enda vi vet är att det kommer att hända alldeles för tidigt och att vi inte kommer att vara beredda, det kan vi aldrig bli. Därför brister också bubblan lätt när vi väntar på besked - precis som idag!

10 kommentarer:

Jonna sa...

Mina tankar er med er en dag som denna. Ni om några är experter på att fånga dagen, sekunderna. Njut nu av tiden tillsammans i värmen. Fina minnen ni skapar er lilla familj. Pippi kramar till dig Freja o Bamsekramar till mamma o pappa.

Anonym sa...

Tänker på er så ofta, och nej man kan aldrig vara beredd på när det oundvikliga sker. Det enda man kan göra är att försöka leva i nuet och ta till vara på varje bra dag, vilket ni verkar vara fantastiskt bra på! Men ibland tar bara orken slut, särskilt när man vet att det inte finns några lösningar.

Stora stärkande kramar från
Malvas mamma Malin

Anonym sa...

Skickar varma kramar till er, och särskilt till sötnosen!
Ingen som inte gått igenom liknande situationer kan helt förstå hur hemskt det är, dessa omöjliga val och tankar. Men jag och säkert många med mig tänker så ofta och så mycket på er. Hoppas att ni känner det lite lite när stunderna är tunga. Imorgon tar jag mitt skyddsängelhalsband som jag numera kallar mitt Freja-smycke:-)

Kram Camilla i Uppsala, mamma till Max och Elin

Anonym sa...

Jag tänker på er,hoppas att ni känner det. Stor kram från Lisa!

Paula sa...

Kära ni. Det ni får genomlida är det svåraste en förälder kan vara med om. Att ni inte ofta pratar om det "på riktigt" känns ytterst normalt, ni bär det inom er hela tiden så den tid ni får allt att kännas "lite bättre" är bara att ta vara på.

Det allra viktigaste i livet är väl att ta till vara på dagen och det gör ni! Freja har fått världens finaste föräldrar och ni ger henne allt hon behöver. Kärleken som finns inom er och runt er gör Freja till den starka och fantastiska tjej hon är!

De varmaste och mest kärleksfulla kramar till er tre.

dessi sa...

Sitter och stirrar in i datorn - vet inte vad jag ska skriva. Jag tänker mycket på er och den situation ni lever in.

Kan bara instämma m alla andra, ni ger freja det finaste. Men hur gärna man än vill, så går det inte att springa ifrån verkligheten. Trots att ni gör allt för att undvika allt det där tråkiga och jobbiga, så förstår jag att bubblan inte alltid håller.

All kärlek till er. //D

Karro sa...

Tänker på er!
Kram

Anonym sa...

Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns. Allt jag kan göra är att berätta att jag tänker på er. Men jag vet att du Freja har ett par underbara föräldrar som ger dig allt!
Massa kramar till er allihop från London
Nimma

Zoey sa...

Finaste, finaste ni!
Det ni får gå igenom, mitt i livet då allt ska vara så "kul och roligt" med små barn är helt och hållet omännskligt! Varför är den ständiga frågan för er och var den ständiga frågan för mig när mamma kämpade... Finns inga svar, går inte att förstå. Skickar styrka till er hela tiden... Ni är världens bästa föräldrar och ni har världens bästa Freja! Kram Z

Anonym sa...

Åh vad jag önskar att ni inte behövde gå igenom detta, att Frejas sjukdom inte fanns. Att Freja fick vara ett friskt barn och springa omkring & leka & busa som alla andra barn. Jag önskar att ni slapp leva med den oro som ni gör dygnets alla timmar.
Tänker på er ofta ofta.
Största kramen från Hanna (Helsing)