2010-01-23

Tankar från en solstol i Thailand

Tänk så mycket jag kan sakna Freja. Det är så att jag blir alldeles snurrig i huvudet. Saknaden blandas med en stark rädsla, så stark att jag nästan får panik ibland. Panik inför det val jag har gjort att lämna Freja – även fast det bara är för 2 veckor. Jag vet att Freja har det tipp-topp med sin pappa – den bästa av alla pappor! Jag vet att Freja har det roligt på dagis – den bästa av alla förskolor! Jag vet att Freja sover gott om natten med sina vakande assistenter – de bästa av alla assistenter! Men tänk om något händer just nu – nu när inte jag är hemma. Jag skulle aldrig förlåta mig själv. Aldrig!

Som tur är vet jag att Freja mår bra. Jättebra till och med. Det kanske är skönt att slippa sin hönsiga mamma ett litet tag och få ha pappa för sig själv i några veckor? Troligen är det så.

Det är nog jag som saknar mest. Jag önskar att vi alla 3 kunde vara här tillsammans liksom de flesta andra familjer är. Jag vet ju att det förmodligen aldrig skulle funka och att Freja troligen inte skulle må särskilt bra av värmen. Men i min dröm springer Freja liksom alla andra barn på stranden och leker i sanden. Hon ropar på mig och Jakob och vill att vi ska komma och bada mera. Mera, mera, mera… hon får aldrig nog av att plaska i vattnet och att busa med oss. När hon blir trött får hon lite banan och sen kryper hon upp i min famn och somnar. Vi slumrar tillsammans i skuggan.

Det är så plågsamt att tänka dessa tankar och varför gör jag det? Jag ser alltid Freja för allt det hon är - inte för det hon inte är. Men ibland när jag kommer ut i verkligheten - utanför vår lilla vardagliga bubbla - så blir allt så tydligt. Att Freja inte kan gå. Att Freja inte kan sitta. Att Freja inte kan hålla huvudet själv. Att Freja har svårt att äta och dricka själv. Att Freja inte kan se. Att Freja inte kan höra. Att Freja inte kan prata. Att vi inte kan kommunicera med Freja, att aldrig få veta på vilket sätt hon uppfattar oss. Inte kunna ta del av Frejas tankar - säkert lika normala som alla andras - för att de är instängda i en kropp som inte samarbetar. Utanför bubblan ser jag allt det som gör att Freja skiljer sig från friska barn och med all tänkbar tydlighet visar hur svårt sjuk hon är.

Jag är i paradiset men ändå är jag ledsen. Kanske är det för att jag hela tiden ser små familjer liksom vår på stranden och kanske är det för att jag är den enda 33-åring som reser och delar bungalow med sina föräldrar. Det är såklart underbart att jag har möjligheten att göra detta med mina föräldrar men det är en väldigt stor sorg att inte kunna dela dessa ögonblick med min egen lilla familj.

Jag älskar er och saknar er massor!

8 kommentarer:

Jonna sa...

Så ärliga tankar vilket är din styrka Elin att kunna sätta ord på dina känslor. Man kan oxå välja att befinna sig i glaskupan forever. Men att våga kika ut ibland o se verkligheten för vad den är o inte vara rädd för vad som tänkas komma, det är oxå en styrka. Försök att ta emot att bli ompysslad ("mammad") av dina föräldrar. Dt är du förtjänt av! Massor av tankar o kramar till dig i solen.

Paula sa...

Elin, jag läste ditt inlägg tidigt imorse, sedan dess har du varit i mina tankar. Jag känner ju inte dig, men jag har följt er på bloggen länge som du vet och jag känner mycket för dig och din fina familj. Du skriver så fint. Du verkar så stark och klok. Du är klok som gör denna resa. Även om jag förstår att du saknar Freja jättemycket. Men, du och Freja är tillsammans i er kärleksbubbla. Alltid. Hela tiden. Oavsett om du är hemma eller ej. På så sätt är ni alltid tillsammans. Njut av sol och värme. Snart är du hemma hos världens finaste Freja. Kram

Lisa sa...

Kära kära Elin,
Dina ord är så starka och tårarna trillar. Jag känner så med dig.
Stor hård kram
Lisa

Anonym sa...

Dina ord är så starka Elin. Man bli så berörd. Ni är så vansinnigt starka, men ni behöver också få andrum, se denna tid som detta och låt din mamma o pappa ta hand om dig under semestern.

Det finns också gott om folk i Thailand som masserar till ett överkomliogt pris. Nyttja detta!

/Henrik i Älvsjö

Anonym sa...

Cornelis W skrev en låt som heter "en stund på jorden" en låt som berör oavsett men ändå mer när livet tar andra vägar. Jag gråter när jag hör den låten och visst får man gråta när livet är tungt. Hur ska man annars orka skratta och njuta av allt fint man trots allt har omkring sig, även om det bara är litet och kanske förgängligt.

Tänker på er

/Jocke P

dessi sa...

Kära Elin,
du är så duktig. Så stark, så klok, så underbar och så ärlig.

Som skrivits tidigare på bloggen så ska du kanske börja på en bok? När du skriver så flyter texten, nästan som en sång,du sätter så sanna ord på er verklighet och vardag. Ord på dina tankar och dina starka känslor som slits mellan dåligt samvete, sorg och stark stark glädje och kärlek.

För mig är du en stor förebild.
kram dessi

Karro sa...

Elin vad jäkla tunga känslor människan/du/ni skall härbergera. Du beskriver ett antiklimax och ett ständigt påpassat samvete som skall bäras varje varje dag. Oavsett vad du gör och var ni befinner er. Jag vill skicka dig kraft att våga ge dig själv allt beröm och snälla tankar över dina och era kloka val. Ingen människa klarar av att ge så mycket som du gör varje dag till Freja utan att få påfyllnad av någon form av energi. Du fattar helt rätt beslut att resa iväg som du gör. Njut för fullt. Du gör det för dig, för er och för Freja!!

STor kram!

Lisa i Älvsjö sa...

Elin,

Finns inte ord för dina starka ord. Man läser och blir så otroligt berörd. Du tar oss läsare med i er värld och du gör det på ett fantastiskt sätt! Kram Lisa