2010-01-15

Magen, magen, magen

Tänk så mycket problem magen kan bidra med. Jag skriker många timmar per dag - på grund av magen. Tror vi i alla fall... vi vet aldrig något... vi bara gissar. Men det känns ganska så troligt. Gaser i magen som gör ont. Svårt att få upp raparna när jag är så muskelsvag. Ont innan pruttarna hittat ut. Smärta och obehag - min kropp mår dåligt och jag krampar. Epilepsin visar min omgivning när min kropp behöver ha hjälp.

Min tarm får så svårt att jobba när jag inte rör mig. Jag blir hård i magen och det gör så ont så ont så ont. Jag dricker massor med vatten. Jag äter ofta katrinplommon. Jag äter tarmmedicin (Movicol) varje dag men ändå får jag kämpa med det här - varje dag. Varje dag! Borde jag testa någon annan medicin? Skulle det kunna fungera bättre då? Skall jag dricka ännu mera vatten? Skall jag äta ännu mera katrinplommon? Jag vill ju helst försöka fixa detta utan Microlax. Vem skulle vilja ha lavemang varje dag? Inte jag i alla fall.

Tur att mamma och pappa kan hjälpa mig med bajsningen när jag inte riktigt orkar hela vägen på egen hand. Och vilken tur att dom (oftast) läser mig rätt för det är inte alltid så lätt att veta.

7 kommentarer:

Paula sa...

Vet du vad Freja, jag har en dotter som är lika gammal som dig. När hon var lite yngre så hade hon JÄTTEPROBLEM med att bajsa. Vi gick till läkare och BVC. Vi testade allt, allt, allt i ett års tid. Katrinplommon, lavemang, laktulos, vatten, massa mogna päron etc etc. Inget fungerade. Men så en dag var det någon som viskade i mitt öra, - Prova med dryga matskeden messmör i vällingen eller i gröten... Vi testade och messmöret vände Theas magproblem på ca ett dygn! Tänk om denna lilla viskning till dig kunde hjälpa dig Freja. Åååå vad jag skulle bli glad och varm i hjärtat då. Kramar

dessi sa...

tänker på er, kram D

miOmolly sa...

Lilla Freja gumman! Dumma mage som ska krångla så där! Mio har inte heller så lätt att få till allt det där med kräkningar och bajsandet, men det funkar ändå rätt bra med en medicin som heter laktulos. Du kanske redan har testat den...om inte så är det kanske värt ett försök. Hoppas ni hittar ett sätt som gör att det inte gör så ont i din lilla mage. Till mamma säger vi, -trevlig semester=) Kramar från oss

Anonym sa...

I wish not approve on it. I regard as nice post. Specially the title-deed attracted me to study the intact story.

Karro sa...

Usch Freja!!! Tant Karro har bråkat med sin mage i flera år nu och kan verkligen förstå att du blir ledsen och får ont. Min enda räddning (efter misslyckande med laktulos, katrinplommon och Movicol) har varit att dricka en medicin som är en slags plastkulor i vatten som gör att tarmen får ha kvar vatten i rätt mängd.

Jag fick förklarat för mig att en onormaltarm inte tar vara på vatten som den ska, det blir lätt att resten av kroppen stjäl för lite eller för mycket.

Kanske kunde en doktor ge dig en lämplig medicin som ger dig vätska till tarmen. Den jag beskrev ovan kanske är svår för dig att ta men det braiga med den var att det egentligen inte är "något kemiskt"/riktig medicin utan bara en hjälp att få rätt vätskenivå. Att vara förstoppad är inget kul för dig!!

Läste att mamma Elin skall ut och resa. Hoppas det blir en riktigt skön resa till.... ? Ja var då? Var som helst kanske är ok när det är -20 i stockholm...

kramar

Sara K sa...

Söta, söta lilla Freja, vad ni kämpar allihop. Önskar man kunde hjälpa er på något sätt. Hoppas mamma Elin kommer hem frisk och kry och utvilad från semestern med laddade batterier. Kramar till er alla från Magnus och mig

Anonym sa...

Good brief and this post helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.