2011-12-05

UVI - igen!

Redan i fredags tyckte dagis att jag blev ledsen när jag kissade. Under lördagen upplevde även mamma och pappa att jag var besvärad. Kisset luktade inte alls illa som vid min förra UVI men jag var tydligt frustrerad. Dessutom har jag haft lite feber under helgen. För säkerhets skull så fångade mamma ett urinprov och åkte med detta till Lilla Erstagården i lördags kväll för att kolla kisset med en urinsticka. Stickan visade inget.

Sköterskan på LE berättade att en av systrarna gjort i ordning och skickat ett antal urinstickor till oss med posten så att vi enkelt kan kolla hemma. Underbart - tusen tack! Det har vi bett om länge men ingen har lyssnat tidigare. Tack Lilla Erstagården.

Hur som helst... idag på eftermiddagen kom urinstickorna med posten och mamma bestämde sig bums för att ta ett nytt urinprov på mig. Stickan visade nu 1+ på leukocyter och max på Nitrit. Aj, aj, aj...  inte bra. Och som vanligt var klockan efter labbets stängningsdags. Typiskt! Mamma fick dock tag på min PAL dr. Hjartarson som snabbt engagerade sig i frågan. Pappa har nu varit till akuten med mitt urinprov och dr. Hjartarson har i väntan på odlingssvaret bytt ut min nya förebyggande antibiotika Cefadroxil till den antibiotika jag åt förra veckan, Cedax. Dr. Hjartarson har även varit i kontakt med dr. Malmros som behandlade min senaste UVI. Fantastiskt att vi lyckades få sådan otrolig uppbackning trots att klockan var närmare 16.30 när jag ringde första samtalet. Hurra! Vilken vinnare att ha urinstickor hemma. Det måste vi alltid ha. Urinstickan på akuten visade samma utslag som här hemma. Nu väntar vi på odlingssvaret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men lilla hjärtat! Tur att mamma och pappa är så snabba och att ni fått sjukvårdspersonal som lyssnar. Hoppas nu att medicinen hjälper.
Ps. Det såg mysigt ut hos Viveca och Wille :-))

Kram från Camilla i Uppsala