2010-06-29

Ingen semester för dödsjuka

Eftersom min endokrindoktor hastat iväg på semester ringde en annan doktor (efter påtryckningar från mamma) från Astid Lindgrens Barnsjukhus. Efter att ha läst mina journalanteckningar började han resonera kring att höja Florinef-dosen (en av mina tidigare mediciner). -"Höja? svarar mamma. Den medicinen har vi ju tagit bort, det ordinerades av din kollega förra veckan. Finns ingen journalanteckning på det samtal vi hade den 24 juni?" Nej, det finns det inte. - "Vi sätter in medicinerna igen" säger min nya doktor. Ny vikt, nya prover, nytt blodtryck nästa vecka. Mamma ställer frågor - den ena mer jobbig än den andra. Doktorn pratar snabbare och snabbare. Till slut säger doktorn: - "Alltså, jag är praktiskt taget redan på semester. Ta dina frågor med endokrindoktorn på Gotland nästa vecka. Jag skickar remiss idag." Underbart att Sverige har så fin sjukvård under kvällar, helger och semestertider. Vi förstår att även läkare går på semester, men det finns väl ändå gränser för hur familjer med dödssjuka barn samt gränslösa svårigheter kan bli bemötta. Eller?

10 kommentarer:

dessi sa...

saknar ord, var tusan kan man vända sig för att någon verkligen ska ta Frejas journal till sitt anvar?
önskar jag kunde hjälpa. vem ringer man, stadsministern? kram

Jonna sa...

Speachless! Vad säger man? Shit/ Fuck / Skitstövlar.....blir så frusterande arg....
Styrka till er...Finns det något man kan göra så säg....Kramkalas

Camilla sa...

Men herregud, hur kan man vara så osympatisk när man jobbar som läkare?!?! Eller överhuvudtaget inom sjukvården?
Är inne och läser om och uppdaterar mig om lilla guldklimpen flera gånger om dagen och känner så med er!!
Man känner sig så hjälplös, finns det något man kan göra för er?

Kram Camilla

dessi sa...

hej,
hittade ett namn när jag googlade runt lite på ansvarig person på karolinska.. sjukhus direktör är: 2007– Birgir Jakobsson, kan man vända sig till denna, eller är det naivt att tro att man kan får upprättelse/hjälp där? //D

Anonym sa...

Ingen uppdatering på ett par dagar nu, hoppas det betyder att ni har fullt upp med att njuta av sommaren, och inte av att ni kämpar mot nya motgångar? Håller alla tummar för ni/läkarna har fått ordning på Frejas olika värden som har spökat :( sommarkramar Hanna Helsing

Camilla sa...

Jag hoppas, precis som Anonym, att ni struntar i att uppdatera bloggen pga underbar sötnos och härligt väder :-))
Om man vill skicka en liten present till Freja, vart skickar jag den då? Får jag?

Kram Camilla

Freja sa...

Ni behöver inte vara oroliga. Jag mår bara bra.
:)
Mamma är på semester så det är därför det slackar lite. Gulliga Camilla - såklart att du får skicka present. Jag älskar ju presenter.
;)
Box 103
62321 Ljugarn

Kram från mig

dessi sa...

sommarkram till dig freja, hoppas att du mår bra i värmen.. tänker på dig!! //Dessi

Anonym sa...

Kan vi andra göra något, jag har full förståelse att ni inte hinner med det, men kan vi skicka din blogg till Statsministerna, Filipa också kanske, Sjuk och Hälsovårdsnämnden eller vad som helst? Detta är ju inte klokt!

Paula sa...

Tänker på dig finaste du! Kramar Paula